Nieuws

Belakos maakt zich op voor 60-jarig jubileum

Belakos staat aan de voet van een jubileumjaar. In 2020 is het zestig jaar geleden dat ‘opa’ Dirk Beens zijn bedrijf startte en vervolgens een klassieke Genemuider route volgde: van kokos naar uiteindelijk kamerbreed tapijt. Ondertussen is Belakos net zoals veel collegabedrijven geen fabrikant meer, maar een verkooporganisatie. En dat met Leon Bobeldijk aan het roer, de derde generatie binnen het familiebedrijf.

“Mijn opa was Beens, getrouwd met een Last en hij zat in de kokos… Belakos dus”, glimlacht Leon bij het verklaren van de bedrijfsnaam. Zijn eigen achternaam roept meer vraagtekens op, omdat de link met de familie niet direct duidelijk is. “De grootvader van mijn vader was bevriend met de broer van mijn opa uit Genemuiden die ook een tapijtfabriek had. Mijn vader ging werken bij de broer van mijn opa, in die periode leerde hij mijn moeder kennen, de dochter van opa Beens. Niet lang daarna maakte mijn vader de overstap naar het familiebedrijf.

Familiebedrijf

Zo kwam Wout Bobeldijk aan boord bij Belakos, dat lang werd gerund door drie zonen Beens en twee aangetrouwde familieleden. Uiteindelijk nam Wout aan het begin van deze eeuw het bedrijf over. Nu werkt er nog één familielid (Aalt Kolk) van de vorige generatie en twee neven Dirk Jan Beens en Dirk Kolk van de derde generatie. Bovendien volgde Leon zijn vader Wout op. “Na mijn studieperiode kwam ik binnen bij een projectbedrijf dat door Belakos was overgenomen. Ik ben nooit meer vertrokken…” De laatste 2,5 jaar werkt hij zelfs samen met echtgenote Gerlinde, die sinds die tijd de marketing bij Belakos verzorgt. Ze kende de tapijtbranche alleen van de verhalen. “Het is een hele leuke sector om in te werken, ook door het karakter van ons bedrijf. Hiervoor werkte ik een grote onderneming waar je soms dagen op het antwoord van een collega moest wachten. Hier zijn de lijnen heel kort en bovendien hebben we een leuk en relatief heel jong team.”

Gunfactor dankzij medewerkers

Die medewerkers vormen de kracht van het bedrijf, vindt Leon. “Natuurlijk hebben we een prachtige collectie en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, maar laten we wel zijn: dat kunnen meerdere bedrijven in deze sector zeggen. Uiteindelijk is de gunfactor heel belangrijk en die heeft Belakos, door de mensen die hier werken. Dat merk ik heel sterk als ik bij klanten door heel Europa kom. Die waarderen hoe wij met relaties omgaan. Ondanks alle online mogelijkheden, vinden ze het heel prettig dat we vaak langskomen.” Dat betekent dat hij wekelijks in een buitenland verblijft. Bijvoorbeeld bij de inkoopkanalen in China en Zuid-Afrika of bij de klanten in alle uithoeken van Europa. “Onze collectie ligt in 750 winkels in Nederland, maar ook een belangrijk deel van de omzet halen we uit het buitenland. We leveren aan woning- en projectinrichters, maar ook aan hotelketens, bioscopen en restaurants, vaak in samenwerking met onze buitenlandse partners.” “In de projectmarkt is onder andere onze Resistanz collectie populair. De kwaliteiten uit die collectie zijn gemaakt van Solution Dyed Nylon garen. Dit unieke garen zorgt dat het tapijt 100% UV-licht bestendig, 100% onderhoudsvriendelijk en 100% chloor bestendig is. Ook zijn de polyamidevezels antistatisch en door hun vorm vuilwerend. Dankzij deze eigenschappen kan het tapijt wel tegen een stootje. Schoonmaakmiddelen tasten de kleur en vezel niet aan. Of het nu gaat om kamerbreed tapijt (400cm én 500cm), tapijttegels of karpetten; de Resistanz collectie is zeer geschikt voor de hospitality branche.”

Extra productgroep

Belakos levert al lang niet meer alleen het wereldberoemde Genemuider tapijt. Net zoals veel andere bedrijven draaien er bij het bedrijf geen machines meer. Belakos is anno 2019 een groothandel. Leon: “Zes jaar geleden hebben we met pvc een extra productgroep toegevoegd. Inmiddels hebben we met onze pvc-collectie een mooi marktaandeel opgebouwd. Belakos viert komend jaar het zestigjarig jubileum. Dat wordt een kleinschalig feest, zeggen Leon en Gerlinde. “Tien jaar terug pakten we groot uit en kwamen honderden relaties uit binnen- en buitenland naar Genemuiden. Dit keer staan onze medewerkers centraal. Dat zijn de mensen die Belakos in de loop der jaren hebben opgebouwd en die nog steeds verantwoordelijk zijn voor ons succes. Zonder onze medewerkers is het bedrijf nergens”, klinkt het.

Vierde generatie

Leon en Gerlinde hebben nog jonge kinderen van 9, 6 en 4 jaar oud. Of zij de volgende generatie vormen, is kortom nog niet te zeggen. “We geven ze de vrijheid om zelf hun talenten te ontdekken en ontwikkelen zodat ze zelf merken wat hen drijft en motiveert. Wel worden ze voorzichtig betrokken bij het bedrijf. Tijdens vakantieperiodes neem ik de oudsten wel eens mee naar klanten in Europa. Dat vinden zij prachtig en klanten ook, merk ik. Ergens past het ook heel goed bij Belakos: wij zijn laagdrempelig, informeel en persoonlijk.” Hij komt op een reclamecampagne van een bekend horlogemerk. “Die deed me denken aan hoe wij als derde generatie in het bedrijf staan. We zien ons zelf niet als eigenaar, maar passen op Belakos voor de volgende generatie. Elke dag poetsen we om het bedrijf nog mooier en glimmender te maken dan toen we het zelf kregen.”

Dit artikel is geplaatst in de laatste editie van Trots op Genemuiden –trotsopmagazine.nl/trots-op-genemuiden/!

Ander nieuws

Uitgezochte stalen